search

Modificarile aduse Codului Fiscal de Legea 370/2022, explicate detaliat de Fisc

AJFP Vrancea aduce la cunostinta contribuabililor ca Legea 370/2022 a adus cateva modificari importante in Codul fiscal. 
 
Impozit pe veniturile microintreprinderilor 
 
-  Pot aplica sistemul de impozitare pe veniturile microintreprinderilor persoanele juridice romane care realizeaza venituri din consultanta fiscala, corespunzatoare codului CAEN 6920 "Activitati de contabilitate si audit financiar; consultanta in domeniul fiscal”.
 
- Incepand cu data de 01.01.2023, in situatia in care persoanele juridice romane care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN: 5510 – "Hoteluri si alte facilitati de cazare similare", 5520 – "Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata", 5530  - "Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere", 5590 – "Alte servicii de cazare", 5610 – "Restaurante", 5621 – "Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente", 5629 - ""Alte servicii de alimentatie n.c.a.", 5630 – “Baruri si alte activitati de servire a bauturilor" obtin in cursul anului venituri si din alte activitati in afara celor corespunzatoare acestor coduri CAEN, pentru veniturile din alte activitati aplica sistemul de declarare si plata a impozitului pe profit prevazut de titlul II "Impozitul pe profit", daca indeplinesc oricare dintre urmatoarele conditii: 
 
a) realizeaza venituri din consultanta si/sau management in proportie de peste 20% inclusiv din veniturile totale;
 
 b) desfasoara activitatile de la art. 47 alin. (3) lit. f)-i);
 
c) veniturile din alte activitati au depasit echivalentul in lei a 500.000 euro. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar precedent celui in care s-au inregistrat veniturile. 
Acestea datoreaza impozit pe profit pentru veniturile din alte activitati incepand cu 
trimestrul in care s-a indeplinit oricare dintre aceste conditii, pentru intreaga perioada in care exista contribuabilul. 
 
Limitele fiscale mentionate se verifica pe baza veniturilor inregistrate cumulat de la inceputul anului fiscal, iar calculul si plata impozitului pe profit de catre persoanele juridice romane care se incadreaza in prevederile alin. (5) lit. a) efectueaza luand in considerare veniturile si cheltuielile realizate incepand cu trimestrul in care s-a indeplinit oricare dintre aceste conditii. 
 
Impozit pe venitul persoanelor fizice 
 
Pentru determinarea ponderii cifrei de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii in cifra de afaceri totala, indicatorul cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii cuprinde numai veniturile din activitatea desfasurata pe teritoriul Romaniei, iar indicatorul cifra de afaceri totala cuprinde veniturile din intreaga activitate desfasurata pe teritoriul Romaniei (nu si veniturile din activitatea desfasurata in afara Romaniei, cum era pana acum). 
 
 
Impozitul anual datorat de contribuabilii care realizeaza veniturile din cedarea folosintei bunurilor, altele decat cele pentru care venitul net anual se determina in sistem real, arenda si din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuintele proprietate personala, precum si de cei care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala pentru care determinarea venitului net anual se efectueaza potrivit prevederilor art. 721 din Codul fiscal, se stabileste prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului impozabil/venitului net anual impozabil, dupa caz. 
 
Impozit pe dividende 
 
In cazul dividendelor distribuite in baza situatiilor financiare interimare intocmite in cursul anului 2022, cota de impozit pe dividende este de 5%, fara recalcularea impozitului pe dividendele respective, dupa regularizarea acestora pe baza situatiilor financiare anuale aferente exercitiului financiar 2022, aprobate potrivit legii.  
 
Modificari ale OUG 193/2002 
 
Persoanele juridice care desfasoara activitati de comert cu amanuntul si cu ridicata, asa cum acestea sunt definite de OG nr.99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cele care desfasoara activitati de prestari de servicii, care realizeaza in cursul unui an incasari in numerar cu o valoare mai mare de 50.000 lei ( in loc de: ”care realizeaza anual o cifra de afaceri mai mare de 10.000 euro in echivalent lei”), au obligatia sa accepte ca mijloc de plata cardurile de debit, de credit sau preplatite, prin intermediul unui terminal POS si/sau al altor solutii moderne de acceptare, inclusiv aplicatii ce faciliteaza acceptarea platilor electronice. Prin activitatea de prestari de servicii, in sensul prezentului alineat, se intelege operatiunea definita la art. 271 alin. (1) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. 
 
Obligatia de acceptare de catre persoanele juridice prevazute mai sus a cardurilor de debit, de credit sau preplatite, prin intermediul unui terminal POS si/sau al altor solutii moderne de acceptare, se naste incepand cu trimestrul urmator celui in care incasarile in numerar din cursul anului respectiv au depasit pragul de 50.000 lei (in loc de :”incasarile din cursul anului respectiv au depasit pragul de 10.000 euro”). 
 
In cazul in care, timp de 2 ani consecutivi, pragul mentionat mai sus nu a fost depasit, entitatile desemnate la alin. (3) al art. 1 din OUG 193/2002 nu mai au obligatia de acceptare a cardurilor de debit, de credit sau preplatite, prin intermediul unui terminal POS si/sau al altor solutii moderne de acceptare, dar pot opta pentru continuarea acceptarii acestor instrumente de plata. 
 
Constatarea contraventiilor prevazute la alin. (1) si aplicarea sanctiunilor contraventionale se fac de catre persoanele desemnate din cadrul structurilor cu atributii de control ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. (in loc de: ”de catre organele de control ale Ministerului Finantelor Publice si unitatilor sale teritoriale”). 
 


Noutati contabile 1711749600
Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice